f a t i h a t i e

Entry Cik Fiza adalah dirujuk =)


Hadith Riwayat Muslim

"Dari Ibn Abbas R.a: Rasulullah SAW menghimpunkan antara solat Zuhur dan 'Asar dan antara Maghrib dan Isya' di Madinah bukan kerana takut dan bukan kerana hujan dan bukan pula kerana musaffir. Lalu(Ibn Abbas) ditanya: Mengapa Baginda SAW berbuat demikian? Jawabnya kerana Baginda SAW menginginkan agar tidak menyusahkkan umatnya".

Hadith ini diriwayatkan kerana pada ketika itu, majlis2 ilmu dilakukan dan berpusat di masjid. Setelah masuk waktu solat, jemaah di masjidil haram terlalu ramai dan keadaan yg berasak2 lalu menyukarkan jemaah utk bersolat, mengambil wudu'.Maka jemaah boleh menghimpunkan antara solat Zuhur dan 'Asar dan antara Maghrib dan Isya' disebut sebagai jama’ tamam. Selain itu, jama’ tamam juga boleh dilakukan di masjidil haram (sms mengerjakan haji) jika keadaan yg sama berlaku. Solat hanya boleh dijamakkan dan tidak boleh diqasarkan.

Setiap hari Selasa Ustaz Affandi menjadi guru agama tetap kt ofis setiap hari selasa. Soalan berkenaan hadith ini dan jamak sewaktu hari kenduri telah diajukan kpdnya oleh Kak Zuraini.. (hehe aku xpnah g klas dia) so soh la kak Ani tanyakan. Segala yg ditulis ni x di tokok tambah oleh aku.. Cuma aku pernah dgr solat tamam boleh dilaksanakan oleh org sakit.

Ok, berbalik pd story asal, Ustaz Affandi kata, solat jama' ni mmg tak bleh dilakukan oleh pengantin..(iyolah sape soh ko makeup2 sanding bagai2..tu pun xde dlm islam :l ) *Adusss kena batang idung sendiri..kwang3..*

Dan utk tambahan info...Ustaz tambah lg bergambar lentok2 manje2 dgn suami dpn jurugambar & org ramai& sedara mara pun x boleh.. kerana adegan2 tu hanyalah adegan di dlm bilik tidur atr suami dan isteri sahaja.. jurugambar pun xboleh tgk..

Hrrmmm..dgn suami sendiri pun x bleh ek..

Kusimpulkan ade kebenarannya...krn...ia istimewa...

Dan kalau betul2 mendalam lg, ustaz kate bergambar pun x boleh, sbb tu ulama' x byk gmbr..(oo ye ke)

Ada kebenarannya juga kerana kecantikan wanita dijadikan tatapan org lain...(juga kehenseman lelaki ekeke)

dan byk benda2 lain (terlalu byk) yg sbnrnya mmg x boleh tp dibolehkan oleh kita sendiri.......

Sekadar renungan...


ps: i am no better

pss: sy hantu gambar & bergambar=P


5 Responses
  1. cikin Says:

    huhuhuu.. saya pun hantu gamba n begamba jugak... :P


  2. haslinda Says:

    saya pun hantu bergambar n amik gambar..hihih ;P


  3. haslinda Says:

    saya pun hantu bergambar n amik gambar..hihih ;P


  4. sy pun hantu bergmbr..uhuks


  5. fizz Says:

    ooh tidak bole ye. noted. tenkiu!

    means... assolah seperti biasa? hehehhee


he or she..

Lilypie Maternity tickers