f a t i h a t i e

We went to Tempat Rekreasi Air Panas Sg Klah, Perak last 17th of Jan=)




Publish Post


We had fun..





Then only last week I realized that i havent renew my road tax..which expired last Dec...Erk??


hahah..

Thank god there was no road block (or worst)..
(kalau duit berlebeh xpe la kan, x kesah nk byr saman)
Ps:Best g Sg klah..percutian yg sesuai utk seisi keluarga, bw ibu ayah dan datuk nenek=)
Approximately 2hours frm kl sentral by car
f a t i h a t i e
I think i should change my layout.
I was going to do that since last year, but i am a terrible procrastinator plus it’s not so important afterall. . .
And since only a few friends know (and maybe read) this blog, so why the fuss hahah..
but frankly speaking, i need to do a bit changes for myself hahah..
Labels: 2 souls | | edit post
f a t i h a t i e
Sumber dari Mingguan Wanita feb 08 oleh Almaswa Haji Che Ros.

Sy wanita yang sudah berumur 30 thn dan masih belum berkahwin. Baru-baru ini, sy dikecewakan oleh seorang lelaki yg sgt sy kasih. Dia mengahwini perempuan lain atas alasan keluarganya telah menentukan jodoh untuknya. Sy rasa sgt kecewa. Sy bukanlah perempuan yg mudah jatuh cinta, namus bila sy kasihkan seseorg, sy dikecewakan. Dlm usia begini dan dikecewakan oleh lelaki yang berjanji mahu memperisterikan diri ini, sy rs telah putus harap. Rs kecewa sgt sukar utk sy buang. Ada kalanya sy rs seolah-olah sakit jiwa bila terkenangkan tentang dia dan juga kenangan kami bersama. Setiap hari sy menangis dan juga rasa sangat tertekan. Ada kalanya sy rs seperti tidak tertanggung lagi beban ini ditambah lagi dgn tekanan di tempat kerja.

Lebih menambahkan tekanan dan dilema yg dihadapi, semua org yg rapat sudah berbahagia ataupun sudah membina keluarga sendiri sedangkan sy berasa sgt sunyi. Kawan2 ramai yg menceritakan ttg kebahagiaan mrk mendapt jodoh ataupun sudah berumah tangga menambah lg luka dan kesakitan sy. Sukar sgt utk sy bertemu dgn lelaki yg sesuai seolah-olah tiada jln utk sy.kerjaya sgt membataskan sy utk mendapatkan kenalan. Sy hanya menjalani rutin harian sj malah tidak byk sahabat.

Sy sering beroa semoga dipermudahkan dan diberi jodoh yg baik dan sesuai utk sy, namun sehingga kini, doa sy belum dimakbulkan. Sy tidak berputus asa dan terus berdoa kpd Allah dan membina keyakinan diri yg Allah akan menunaikan permintaan sy. Sy byk berzikir, solat, membaca al-Quran dan membaca buku-buku agama utk tenangkan hati, namun byk pula hadis yg sy baca berkenaan dgn perempuan solehah yg mendapatkan keredhaan dan keberuntungan.

Yg dimaksudkan ialah perempuan yg bergelar isteri (yang solehah pastinya). Sy ingin tahu, bagaimana pula kedudukan perempuan-perempuan yg belum atau tidak berkahwin? Apakah kedudukan dan ganjaran baginya? Bagi seseorg isteri, masuknya wanita ke syurga ialah apabila suaminya redha kepadanya. Bagaimana pula nasib wanita-wanita yg tiada jodohnya? Ada atau tidak hadis2 yg dpt menunjukkan kedudukan perempuan2 yg masih belum berkahwin atau tiada jodohnya di dunia ini? Sebagai seorg wanita yg belum berkahwin, sy mencari kekuatan diri agar dpt bertenang walaupun sedih melihat kebahagiaan org lain dan cuba menahan hati dr pedihnya mulut2 masyarakat yg memandang rendah kpd perempuan2 yg belum bertemu jodoh.

Masyarakat sekeliling tidk membantu malah ramai yg mengata sedangkan hati dan perasaan wanita2 seerti sy ini juga seperti org lain yg mahukan kebahagiaan dan hidup berumah tangga. Sy harapkan puan dpt membeir hadis2 yg menunjukkan kedudukan wanita seperti sy ini dan tip2 utk mengubat kedukaan dan kesunyian sera cara utk mendapatkan kebahagiaan bg wanita2 yg belum berkahwin.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Assalamualaikum saudari yg dirahmati Allah...

Tidak dinafikan seorg wanita sll mengimpikan kebahagiaan hidup di samping seorg lelaki bergelar suami yg nantinya akan mengharapkan kebahagiaan yg berpanjangan dgn kelahiran anak2 sbg penyeri rumah tangga. Kita sering melihat kebahagiaan sesebuah keluarha apabila pasangan dan anak2 gembira dgn kehidupan yg mrk lalui.

Namun tidak semua pasangan mengecap kebahagiaan drpd perkahwinan mrk. Suami bermain kayu tiga, suami mendera isteri, isteri menagih kasih drpd lelaki lain sering kita dgr dan seribu satu macam kekeliruan yg mengundang kemurkaan Allah. Tidak kurang yg kita dgr para isteri mengeluh, kecewa dan tertekan dgn kehidupan yg mrk lalui. Org2 yg saudari nmpk bahagia tidak semuanya begitu. Ramai juga yg mendirikan rumah tangga tetapi menderita krn tidak mengecap kebahagian dlm perkahwinan. Sekali pandang hadis menyebut seseorang wanita yg taat kpd suami dan beramal dgn amaln soleh akan masuk syurga. Namun, dosa juga senang terjadi apabila tidakk mentaati suami dan terdedah kpd gejala maksiat serta pergolakan dlm masyarakat.

Tidak dinafikan hadis yg saudari sebutkan itu nmpk seolah2 memudakan para wanita utk mendapatkan pahala jika dia benar mentaati suami dan solehah yg akhirnya menjanjikan syurga. Namun, jika saudari renungi tafsir Quran, boleh dikatakan bahawa org2 yg plg baik atr kamu adlh org2 yg beriman kpd Allah.

Kalau nk dikupaskan bagaimana beriman kpd Allah itu, maka perlulah mencari ilmu dan berguru. Antaranya adlh pertaya terhadap qada’ dan qadar atau ketentuan Allah terhadap para hamba-Nya. Jika kita percaya bahawa Allah belum lagi memberikan kita jodoh, maka dia lebih mengetahui kenapa jodoh belum sampai lagi utk kita. Allah itu Maha Adil... Kita tidak tahu mungkin dgn ketentuan Allah itu ada hikmah yg belum nmpk atau org2 yg kita temui itu kurang sesuai menjadi pasangan kita yg berkemungkinan menjadikan kita menderita atau tidak mencapai tahap isteri solehah. Semua itu kita tidak mengetahui hikmah knp Allah belum lagi atau mungkin tidak mengurniakan jodoh kpd kita.

Saudari...
Sesungguhnya sesuatu yg Allah takdirkan akan pasti terjadi. Kita tidak mempunyai pilihan lain, selain menerima takdir itu, kerana Allah yg menentukan. Dgn adanya cubaan, kita mendapat pahala dan dosa diampuni sekiranya kita bersabar dan redha dgn cubaan itu. Maka berbahagialah org yg ditimpa musibah atau kekurangan yg dimiliki dan kerelaan mereka terhadap ujian Allah. Berdoalah kpd Allah saudari. Namun, jika doa kita belum lagi Allah makbulkan, tidak bermakna Allah tidak mendengar keluhan kita. Kata alim ulama, ada doa yg Allah belum kabulkan, ada doa yg Allah tangguhkan di hari akhirat. Semuanya ini hanya Allah yg mengetahui dan sebagai hamba, jika redha dan sabar dan percaya doanya masih belum dimakbulkan, maka akan tetap merasa bahagia dan redha dgn ketetapan Allah, maka barulah ujian yg Allah berikan itu berjaya dilepasi.

Saudari yg dirahmati Allah..
Bahagia bukan hanya terletak pd seorang lelaki yg bergelar suami. Bahagia yg boleh kita pohon drpd Allah adalah adalah dgn memohon bahawa “Sekiranya hadir seorang lelaki di dalam hidupku akan memberikan kebaikan kepadaku dan agamamu ya Alah, maka engkau kurniakanlah, ttp jika kehadiran seorg lelaki dlm hidupku lebih menderita, malah menjauhkan aku drpd beribadat kepada-Mu, maka kpd Engkau sajalah aku berserah”. Dgn kata lain, kita memohon kpd Allah jika hadir seorang lelaki memberi kebaikan kpd kita maka, pohonkanlah agar Allah perkenan, jika sebaliknya, biarlah Allah kurniakan kebahagiaan dan ketengangan dlm hati dan kehidupan kita akhirnya mendapat redha-Nya.

Kata Dr Aidh seorang ulama terkenal dlm bukunya bertajuk ‘jangan bersedih’, umur di dunia ini sgt pendek dan gudang kenikmatannya sgt miskin. Adapun akhirat lebih baik dan kekal. Barang siapa di dunia mendapat musibah atau kekurangan, ia akan mendapat kesenangan di akhirat kelak, baangsiapa hidup sengsara di dunia, ia akan hidup berbahagia di akhirat dgn sytarat redha dgn ujian Allah itu. Maka hadis ada menyebut: “Sesiapa yg dikehendaki Allah akan diberi-Nya cabaran”. Maka mungkin ini cubaan yg saudari lalui. Oleh itu, janganlah anda bersedih krn belum mendapat jodoh-terimalah setiap pemberian Allah dgn penuh kerelaan hati (“Kami teleh menentukan atr mrk penghidupan mrk dlm penghidupan dunia... (Az Zukhruf:32).

Akhir kata. Penuhilah masa saudari dgn aktiviti bersama masyarakat agar kehidupan saudari lebih terisi dan bermakna. Cuba libatkan diri dlm persatuan NGO, penuhi masa dgn mengikuti kuliah2 agama di masjid kerana dgn mengikuti ilmu Allah, insya Allah, jiwa akan menjadi tenang. Jgn biarkan masa tidak diisi dgn apa2 aktiviti krn hati akan bekerja yg akan menjadikan kita gundah gulana. Ingatlah bahawa setiap yg kita nmpk baik dan bahagia itu belum tentu akan kita kecapi jika kita berada dlm keadaan itu, malah mungkin akan member kemudaratan. Justeru, berbahagialah dgn apa yg Allah tetapkan. Jika sampai jodoh nantinya, muangkin doa saudari Allah telah makbulkan, jika tidak, maka doa utk mengecap kebahagiaan itu Allah tangguhkan di hari akhirat nanti buat saudari yg mana ianya jauh lebih baik drpd di dunia..Wallahualam.
f a t i h a t i e
Lets not be worried about the tiny2 things cz it's nothing compared to other people's suffering..
Labels: , 0 souls | | edit post
f a t i h a t i e
konon buat expression terkejut dgn perbezaan mata kiri & kanan .. hahaha
i hv to steal my mom's orange lipstick which was purchased zaman tok kadok dulu
now i know the purpose of them selling orange color lipstick haha
ought to buy a salmon concealer myself which is available in the market =D
=P
pss: gara2 traumatized terserempak dgn kakak2 mansur dgn muka selekeh haram
ok, u 'new guy', stop laughing at me!!! (not so new anyway!)
f a t i h a t i e


Last Sunday i rushed from masjid jamek to mid valley



Commuting by putra n ktm.



Bought a mint (by request) n i accidentally saw a girl buying a piece of cake which was cute.



So I thought I'd buy a piece.



Actually i was there for i have a meet up with mr Mansur



For the purpose of buying a shirt for him



Well i guess the whole evening was his day



After he arrived, there was a scene lah when there was some misunderstood la bla bla bla



After the scene finished i my eyes were all swollen due to dat membazir of crying , what a lucky day, we bumped into mansur's sisters..3 all of them with their spouses..



Damn damn damn



My face is pale, my puffy eyes..owh i have no lipsticks on my lips...damn (yup Mansur tgk pucat xpe)



N i had to throw the lavish smile of mine to them (cz muka dah burok, so aku bg la asset senyuman je yg ada)



After saying goodbye to then, Mansur was like.."owh atie senyumm dah"



And me was like "mn ada.td tu senyum belakon dpn kakak2 plak"..n back to the previous mode.hampes



N yesterday Mansur told me dat her oldest sister said that my face looks cengkung when she saw me last sunday compared to the last time she saw me at her baby sister wedding.erk?she advice me don't overdo dieting. If too cengkung, not nice to see on my wedding day..erk?



Cannot help but think dat my paleness n my dark circles dat day dat made her say i looked cengkung..



1st of all i don't diet.



2nd i acc her brother for his routine jogging, daaaaa....so it's not my fault if they think i'm thinner.

3rd, no my face is not cengkung. My cheeks are born to be fat. N it will stay like dat for i don't know how long.



Maybe the baby fat is loosening..i'm 25 remember..so got some kendur part..it's a fact..ppl's structural face changes in time..unless i use collagen or anything else..hahhahahhahhahah..obviously i don't need dat, n hv no intention to fattening or botoxing my cheeks. Wonder y ppl do botox, their face just look unnatural..like plastic face n so kembung like ikan buntal.



Well gooogled a picture at his baby sister's wedding n found this pic..



The pic was taken on the 29th of june 2008



Well here's my fat cheekssss.. i was so chubby!!! N still am



Muuuuwaaaaaahh



Ps: bakal ibu mertuaku (yg comel huahuahua bodek)


N this pic is taken 17th of dec..



Angle picture maybe lain sket tp tetap tembam ok.................lg byk senyum, lg naik pp.


and y do i even bother abt this?

cz i think it's not true

i like to be chubby

and i would also love to loose a bit of baby fat hahah

and i dont want to be cengkung jerangkung

but i think i'm no difference since

f a t i h a t i e
Last Friday, a new student name Anuar was introduced to us by kak hani our receptionist,for 3 months practical.


He asked my age and there was an odd feeling of uttering 2 and 5


hahhaha omg i'm 25 this year!!!


Then i said i'm 24 last year & i giggled..haha


but it really doesnt feel rite to feel 25


its not that i cannnot accept that i'm 25


but the feeling is soo not rite


hahah


i'm supposed to be older n wiser

but i doubt the wiser part

haha

haha melalut pulak,

by the way, he also asker ira's age

n when ira said she is 22 this year

Anuar said that i look just about the same age as ira

wahaha just like i wish to at least look like 22

maybe ira has a mature face , dats why.

looks can be deceiving hihi

btw as time flies by, what matters is maturity in the state of mind n experience

n live life to the fullest!!

ok over pulak..

have a nice day ya'll

f a t i h a t i e

Bumped into my cousin's blog just now..
Well she dindt know i read her blog
but that's cool enuf..
want to peep without her noticing..
it really doesnt matter anyway
I cried.
I cried reading her post about her mom
who passed away last Syawal
Her mother was quite close to my mom when they were younger
mama always praised Arwah Aunty Rohana Merdekawati for being such a softspoken
and very lovely woman..
I seldom talk to her & my cousin cz we rarely met even on raya occasion
My cousin, Nazneem was also in Asasi Sains UM-my junior-nvr met her
and again my jr during my degree (Chemistry Dept)-nvr talked to her
hahaha
so bad i am
i was shy haha
n i thought Nazneem is sombong haha (i know it's a only a 1st impression n i reserved that thought)
but later i knew that she resembles her mom in certain way
she's sweet..
sorry nazneem... teeeheee
I invited her to my house last hari raya..
n went to her house in KB too
at that time, her mother had just passed away
she seemed strong
she is strong looking at her style...
a chin up kind of girl
keep it up gurl ;)
but she has her supporters, her frens n family
i think she'll do just fine insya Allah
Heard that she planned to be a PhD holder..
a future lecturer i presume
All the best to you (though u r not reading this)

Am emotionally touched with person dealing with death of family members..

frm left:Nazneem, Dini, Raudhah & Ida~Last Raya=)

Labels: 0 souls | | edit post

he or she..

Lilypie Maternity tickers